Schrijf u in op onze nieuwsbrief


Sydney Harbour Bridge roest: HELP!?!

De onophoudelijke schilderwerken aan de Harbour Bridge in Sydney zijn niet bij te benen. De brug roest. De overheid krijgt heel wat kritiek te slikken.

Het tolgeld van de Harbour Bridge bracht vorig jaar 54.235 miljoen euro op. Ondanks dat aardige bedrag moest de Roads and Traffic Authority (RTA) toegeven dat grote delen van de brug aan het roesten zijn en dringend moeten herschilderd worden.

Volgens de RTA zijn de veiligheid en de stabiliteit helemaal niet in het gedrang, maar een sectie van de 503 meter lange gespannen boog, die uitkijkt op Sydneys populaire pretpark 'Luna Park', is toe aan een onderhoudsbeurt.

Afbladderen
"Aan de noordwestkant schilfert het staal hier en daar af en zijn er kleine, oppervlakkige roestplekken, waar de verf afbladdert door blootstelling aan de natuurelementen", zegt een woordvoerder van de RTA, nadat hij foto's te zien kreeg van
The Daily Telegraph.

De overheid spendeert ongeveer 9,6 miljoen euro per jaar alleen al aan het onderhoud van de structuur van de brug, een der iconen van Sydney. En de schilderwerken houden eigenlijk nooit op. De Harbour Bridge is dan ook opgetrokken uit 485.000 m² staal, het equivalent van 60 voetbalvelden. En dat moet allemaal geschilderd worden. Voor één laag is 30.000 liter verf nodig.

Kritiek
De RTA weet wel dat grondige onderhoudswerken onontbeerlijk zijn, maar experten geven de regering er toch van langs omdat die niet in die taak zou slagen. "Als we zoiets simpels als het onderhoud van de Harbour Bridge nog niet rond krijgen, hoe zit het dan met andere projecten in onze stad", luidt de harde kritiek van David Elliott, directeur van de bouwfederatie in de staat New South Wales.

Een anonieme schilderdeskundige ziet een probleem in de verflagen, vooral aan de bouten, waar water insijpelt. "Dat moet zo snel mogelijk aangepakt worden. Het staal lijdt onder de extreme weersomstandigheden. Als dit zo blijft, komt de stabiliteit wel degelijk in het gevaar.

Vuurwerk
Ook de oppositie laat zich horen en vindt dat de belastingbetaler beter verdient. "Er gaan miljoenen naar het vuurwerk aan de brug, maar de geliefde 'kleerhanger' is slachtoffer van andere prioriteiten", zegt Andrew Stoner.

Voor het onderhoud van de Harbour Bridge staan 100 fulltime werknemers van de RTA in. De RTA laat weten dat het de komende weken de schilderwerken aan de aangetaste delen zal hervatten. (jv)

Bron: HLN.BE

 

Oplossing:

 

Het herstellen en onderhouden van Harbour Bridge is een enorme uitdaging. Toch hebben wij bij Paintfactory de juiste methodiek en producten om zo’n situatie aan te pakken. Wat moet je doen bij opstekend roest?

Het is van cruciaal belang roestplekken weg te wrijven tot op bloot staal. Alle losse verf natuurlijk ook. Roest vormt zich nl. door het contact van onbehandeld staal met de buitenlucht en de vochtigheid. Eenmaal roest gevormd is kan je het ook niet meer tegenhouden, net zoals een rotte plek in een appel. Er bestaan ‘roestomvormers’ die het roest hard maken, dit zijn tijdelijke oplossingen. Je kan namelijk van een rotte plek geen gezonde plek maken.

Daarom : WEGSCHUREN! 

Om het metaal te beschermen tegen roestvorming plaatsen we Paintfactory PRIMER IJZER of PRIMER IJZERMENIE die er voor zorgt dat er geen luchtcontact is met het staal. Indien de verffilm toch beschadigd zou geraken bevat de primer speciale deeltjes die er voor zorgen dat het ijzer niet kan aangetast worden.

Afhankelijk van omgeving zal 1 laag primer of meerdere lagen primer nodig zijn. In het geval van Harbour Bridge zullen er minimale laagdikte eisen vooropgesteld worden om de levensduur te maximaliseren.

Eenmaal geschilderd worden er nog 2 toplagen voorzien die zorgen voor kleur, glans en extra bescherming tegen de natuurelementen. Paintfactory LAK SATIN of LAK GLANS, of Paintfactory LAK INDUSTRIE zijn daar perfecte verven voor.

Uw metalen onderdelen zullen beter bescherm zijn dan de Harbour Bridge, dus klaar voor het vuurwerk !

Terug naar het overzicht
Naar boven